همانطور كه گفتيم توليد محتواي تخصصي (Content Marketing) فرصتي عالي براي كسب و كارها فراهم ميكند تا بتوانند عملكرد خود را در جذب مخاطب و البته تبديل آنها به مشتري، بهبود بخشند. شما با ارائه ي محتواي ارزشمند و مرتبط به كاربران، ميتوانيد اعتبار آنلاين كسب و كار اينترنتي خود را تقويت كنيد.
اما نكته قابل توجه اين است كه با توجه به رقابت بسيار در فضاي مجازي، امروزه بازاريابي محتوا تنها توليد و توزيع محتوا نيست، بلكه اين كار نيازمند تدوين استراتژي توليد محتوا براي كسب و كار شما است، سوالي كه لازم است از خود بپرسيد اين است كه:
آيا براي بازاريابي محتواي خود نقشه راه داريد؟
استراتژيي توليد محتوا چيست؟
در پاسخ به اين سوال كه ” استراتژي توليد محتوا چيست ” تنها مي توان يك پاسخ آورد: نقشه راه
بله استراتژي توليد محتوا، نقشه راه شما است كه موارد بسياري را در خود جاي خواهد داد. مواردي مانند:
- چه محتواهايي نياز داريد؟
- ترتيب انتشار آنها بايد چگونه باشد؟
- چه زماني بايد انتشار پيدا كنند؟
- بودجه شما چقدر است؟
- سئو داخلي كه در نظر داريد چگونه است؟
و بسياري سوالات ديگر كه در تدوين استراتژي محتوا بايد به آنها پاسخ دهيد.
در واقع برنامه بازاريابي و توليد محتوايي كه بتواند منجر به اهدفي مثل فروش، برند سازي، جذب مخاطب، اطلاع رساني و .. شود را استراتژي توليد محتوا مي نامند. در ادامه با ما همراه باشيد تا گام به گام با صفر تا صد استراتژي توليد محتوا آشنا شويد.
آموزش استراتژي توليد محتوا
با دنبال كردن راهنماي زير در سايت ديده بان، اطلاعات كامل و مورد نياز براي تدوين استراتژي توليد محتواي كسب و كارتان را دريافت خواهيد كرد. اولين نكته اين است كه بايد توجه داشته باشيد هر كسب و كاري متناسب با نوع آن مي تواند استراتژي بازاريابي مخصوص به خود را داشته باشد چرا كه هر حوزه اي مخاطبان مخصوص به خود را دارد.
چهار عنصر اساسي در تدوين استراتژي محتوا
براي داشتن يك استراتژي موثر در ثبت سفارش توليد محتوا براي موفقيت بايد اين چهار عنصر را براي خود تعريف كنيم و آنها را در تدوين استراتژي توليد محتوا به كار بگيريم. و اما اين چهار عنصر پايه اي كدامند؟
- تشخيص جايگاه برند
- ارزش رسانه ي شما
- تحليل تجاري كسب و كار (business case)
- برنامه استراتژيك
در ادامه قبل از آموزش استراتژي توليد محتوا مي خواهيم مفهوم هر كدام از اين چهار عنصر را برايتان شرح دهيم. با ديده بان همراه باشيد.
۱. تشخيص جايگاه برند شما
آيا از جايگاه برند خود در ميان مردم و مخاطبان خبر داريد؟
اولين اطلاعاتي كه براي تدوين استراتژي محتوا نياز داريد، تشخيص جايگاه برند شماست. تشخيص جايگاه و ايجاد يك موقعيت خوب تعريف شده براي برند و محصول شما مي تواند منجر به تجربه اي مناسب براي مخاطبانتان شود كه بازاريابي محتوا اين فرصت را به خوبي در اختيارتان گذاشته است.
پس اولين نكته اي كه بايد در تدوين صفر تا صد استراتژي توليد محتوا براي كسب و كارتان در نظر بگيريد، معرفي درست برندتان با استفاده از معجزه محتواست.
پرسشهاي زير به شما كمك ميكنند تا درباره جايگاهتان در بازار، اطلاعات مناسب تري بدست آوريد و براي معرفي آن بهتر تلاش كنيد:
- مشتريان كنوني و بالقوه من چه كساني هستند؟
- آنها به دنبال چه نوع محصولي و يا محتوايي هستند؟
- رقباي من چه كساني هستند؟
- رقباي برتر من چطور براي برندشان بازاريابي ميكنند؟
- ارزش منحصربهفرد برند من در چيست؟
- محصول من در حل چه مشكلاتي ميتواند مفيد باشد؟
- چه چيزي باعث ميشود محصول من در برابر رقبا گزينه بهتري باشد؟
- چطور ميتوانم شخصيت برند خودم را برجستهتر جلوه دهم؟
۲. ارزش رسانه اي شما
چرا مخاطبان بايد شما را دنبال كنند؟
در تعريف استراتژي توليد محتوا و در مراحل تدوين آن، در نظر گرفتن ارزش رسانه اي شما بسيار اهميت دارد. براي آنكه برندتان را به عنوان يك ناشر محتواي ديجيتال در باور مخاطب جا بياندازيد، بايد مشخص كنيد كه قرار است چه ارزشي از طريق رسانه خود به مخاطبان ارائه دهيد.
براي مثال:
- شما با محتواي خود، چه ارزش منحصر به فردي را براي مخاطبانتان فراهم ميكنيد؟
- چه تمايزي با ديگر توليدكنندگان محتوا داريد؟
- چرا خوانندگان بايد كانالهاي محتوايي شما را دنبال كنند؟
براي تشخيص نيازمندي مخاطبان به عنوان يك رسانه ارزشمند و جذاب بايد:
- ابتدا بايد پژوهش درباره مخاطبانتان را آغاز كنيد تا نوع اطلاعاتي را كه آنها در پي آن هستند.
- منابع مطلوبشان را شناسايي نماييد.
- سپس با بررسي استراتژي بازاريابي محتوا در رقبا به تدوين استراتژي خود بپردازيد.
۳. تحليل تجاري كسب و كار
در مورد قبل ديديم فهماندن ارزش رسانه اي به مخاطبان ، بخش مهمي از يك استراتژي بازاريابي محتواي موفق را تشكيل ميدهد. اما علاوه بر جذب خوانندگان و دنبالكنندگان جديد، استراتژي توليد و توزيع محتوا بايد سبب شود كسب و كار شما نيز به جلو هم حركت كند!
براي تشخيص اين مورد بايد اهداف تجاري كه شركتتان لازم است به دست آورد را شناسايي كنيد و ببينيد كه توليد محتوا چطور كسب و كار شما را به اين اهداف نزديكتر خواهد كرد.